a blansírozásról?!

  • Másnéven egy előfőzési folyamat, amelynek célja, hogy rövid hőkezelés által a nyers alapanyagok szín és ízvilágának romlását megakadályozzuk.
  • Lényege a gyors felmelegítés majd lehűtés.
  • Leginkább a gyümölcsök héjának eltávolítása során alkalmazzuk ezt a módszert. Például nagyon hatékonyan megszabadulhatunk a paradicsom héjától, ha lobogó vízbe mártjuk pár perc erejéig majd jéghideg vízbe merítjük.
  • Elengedhetetlen ez a konzerválási folyamat, ha szeretnénk lefagyasztani az alapanyagokat, elsősorban zöldségeket, de néhány gyümölcsöt is.

a chia magról?!

  • A chia, másnéven azték zsálya, a menták családjába tartozó virágos növény
  • Hatásos segítség lehet a súlyfelesleg leadásában, mert az ételekhez adva növeli azok mennyiségét, de a kalóriáját csak kis mértékben, használatával mégis tápanyagban gazdag ételt kapunk
  • A Chia mag természetes formájában gluténmentes, ezért lisztérzékenyek is fogyaszthatják, illetve lisztérzékenyeknek készült élemiszerekben felhasználható
  • A chia magját elsősorban a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére, valamint azok kezelésére használják
  • Íze semleges és nem savasodik olyan hamar, mint a lenmag.

a cukkiniről?!

  • Rendkívül alacsony a kalóriatartalma, 1 csésze reszelt cukkiniben, mindösszesen 19 kalória van
  • Nemcsak zöld színű, hanem a sárga cukkini is eléggé elterjedt, leginkább Amerikában
  • A cukkini elméletileg zöldség, de gyakorlatilag sokan a gyümölcsökhöz sorolják, mert virága is van. Ez utóbbit rántva, sütve, vagy főzve is el lehet készíteni.
  • Sós és édes ételekben egyaránt felhasználható, mert sem jellegzetes szaga, sem jellegzetes íze nincs
  • Viszonylag magas a kálium tartalma, ebből eredően pedig jót tesz a szívnek

az édesburgonyáról?!

  • Ennek a krumplinak kinéző zöldségfélének semmi köze a burgonyához, hanem a szulákfélék nemzetségébe tartozó évelő növény.
  • A legtöbbet Brazíliában termesztenek belőle, ahol a szeszgyártásnak is alapanyagául szolgál.
  • Az édesburgonya húsos, gumószerűen megvastagodott gyökere szénhidrátban és (különösen a sárga húsú fajta) béta-karotinban gazdag. C-vitamin-tartalma 15-30 mg/100 g, de tartalmaz B1, B2, B6, és E vitaminokat is. (Forrás: hazipatika.com)
  • A többi zöldségféléhez képest sok, 1,5-2 g/100 g fehérje található benne, amelynek összetétele a tojáséhoz hasonló. (Forrás: hazipatika.com)
  • Délkelet-Ázsiában fogyasztják még zsenge leveleit, hajtásait is, amelyek a gyökerénél is több C-vitamint és béta-karotint tartalmaznak.

a fenyőfáról?!

  • Nagyjából hatvanmillió fenyőfát ültetnek évente Európában, amelyekből karácsonyfa lesz.
  • Azt mondják, hogy a világháború alatt az erdei fenyő sok embert megmentett betegségektől, sebektől – a legegyszerűbb és legkönnyebben hozzáférhető gyógyszer volt akkoriban.
  • A világ legmagasabb karácsonyfáját 1950-ben, Washingtonban állították, nagyjából 70 méter magas volt.
  • A karácsonyfa egy része ehető. A tűlevélben hatszor több C-vitamin van, mint a citromban vagy a narancsban. (Forrás: natural-medicine.ru)
  • Megfázás elleni recept:
    Öntsünk le 1,5 liter vízzel 3-4 pohár fenyő tűlevelet, majd forraljuk 30 percig. Adjunk még hozzá 1,5 dl áfonyalevet. Szűrjük le, majd az így kapott italt tároljuk hűtőszekrényben. Fogyasszuk melegen vagy akár hidegen. 100 ml-t, naponta 2 alkalommal, evés után.

a tökről?!

  • A tökök 90%- ban vizet tartalmaznak
  • A sütőtök húsa, a benne lévő sok karotintól élénk narancssárga
  • Több mint 50 féle tök fajtát tartunk számon a világon
  • Szinte minden része ehető: húsa, magja, virága, levelei
  • Magas káliumtartalmának köszönhetően a sütőtök vértisztító, méregtelenítő hatású.

az almáról?!

  • Enyhíti a szívbetegségek kockázatát
  • Növeli a tüdőkapacitást
  • Csökkenti az Alzheimer kockázatát
  • Csökkenti a rákos megbetegedések kialakulását
  • fehéríti a fogakat
  • Segítségével elkerülhetjük a cukorbetegséget is
  • Gyümölcssav, almasav tartalma a belek és a máj működésére fejt ki jó hatás
  • Méregtelenítő, tisztító hatású

a sárgabarackmagolajról?!

  • A sárgabarackmag olaj magas Omega – 3 zsírsav tartalma révén támogatja a szív- és érrendszer egészséges működését
  • Pozitív hatással lehet az immunrendszerre, idegrendszerre, és az emésztésre is
  • Én leginkább sütemények készítésénél használom
  • Az érzékeny bőrbe masszírozva is igazi csodaszer!

az avokádóról?!

  • Szuper E- és C-vitamin forrás
  • Egyszeresen telítetlen zsírokban gazdag, így csökkenti a koleszterinszintet
  • Több fehérje van benne, mint bármilyen más gyümölcsben
  • A kozmetikai iparban is nagy sikernek örvend, ezért pakolások, bőrtápláló krémek fontos alapanyaga

a fekete áfonyáról?!

  • A szem egészségének megőrzése érdekében érdemes fogyasztani, hiszen javítja az éjszakai tájékozódóképességet és növeli az éleslátást
  • A feke­te áfonya különösen az ideghártyát, vagyis a szem fényérzékeny részét segíti alkalmazkodni a fényhez és sötétséghez. Sokszor alkalmazták farkasvakság megszűntetésére vagy erős fény okozta látászavar ellen.
  • A benne található antocianidinek javítják a vérkeringést, ezért keringési problémákra kiváló gyógyír
  • Azok az emberek, akiknél könnyen alakul ki véraláfutás, szintén hasznát vehetik a fekete áfonya hajszálértágító hatásának. (forrás: http://www.vitaminsziget.com/ecikk.php?id=2146)

a goji bogyóról?!

  • A goji bogyó a világon a második olyan gyümölcs, amely a legnagyobb mennyiségben tartalmaz C-vitamint
  • B-vitaminnak és az antioxidánsoknak is gazdag forrása, amelyek a káros szabadgyökök ellen védik meg a szervezet sejtjeit
  • 21 nyomelemet tartalmaz, köztük germániumot, amely ritkán fordul elő élelmiszerben, és amely rákellenes hatású
  •  Immunválaszt fokozó hatással bír
  • A kimerültség hatásos ellenszere
  • Segít a súlycsökkentésben(forrás: http://antalvali.com/hirek/goji-bogyo-goji-berry)

a spenótról?!

  • Magas a vitamin, ásványi só és nyomelem tartalma
  • A- és C-vitamin-tartalma nagy
  • Segít a csontritkulás, vastagbélrák, ízületi gyulladások megelőzésében
  • Magas az oxalát- és nitráttartalma emiatt nem szabad túl sűrűn fogyasztani.
  • Ismert forrása az omega-3 zsírsavaknak, a niacinnak, és a szelénnek is
  • A rákos megbetegedések megelőzésében is segít

a quinoa-ról?!

  • az ókorban nem csak étkezési célokat szolgált, hanem gyógyításra és szertartásokhoz is használták
  • Gluténmentes, nagyon könnyen emészthető, magas a fehérje tartalma, tartalmazza mind a 9 esszenciális aminosavat
  • Nagyobb mennyiségű B-, C- és E-vitamint tartalmaz
  • Különösen gazdag lizinben, mely elősegíti az egész test szöveteinek egészséges növekedését
  • Íze diós, különösen kellemes
  • Szuper köretnek, salátákhoz, töltelékként, de akár reggeliként is kiváló

a hajdináról?!

  • Elődeink sikerrel alkalmazták magas vérnyomás kezelésére
  • Igen magas az élelmirost tartalma
  • A B-vitamincsoport csaknem minden tagja benne van. Jelentős E-, B2- és B1-vitaminforrás
  • A krónikus májbetegségekben, a máj elzsírosodási folyamatának megelőzésében fogyasztása jótékony hatású.
  • Kása, fasírt és köret is készíthető belőle, míg lisztjéből süthető lepény, sütemények vagy akár palacsinta is
  • Gluténmentes, így a lisztérzékenyeknek is egy tökéletes alternatíva

a tökmagolajról?!

  • Intenzív mogyorós íze van
  • Salátákhoz, krémlevesekhez és desszertekhez is kiválóan passzol
  • Élettani és orvosi szempontból a legértékesebb a hidegsajtolással nyert olaj
  • Nagyon sok telítetlen zsírsavat (79,4 %) , ásványi anyagokat, aminosavakat tartalmaz
  • Segít a prosztata jóindulatú megnagyobbodása által okozott panaszok enyhítésében
  • Gazdag forrása az A-vitaminnak, B-vitaminnak, kalciumnak és vasnak

a kesudióról?!

  • Jótékony olajokban gazdag
  • Sok-sok antioxidánsok van benne, ami segít megelőzni a szívproblémák kialakulását
  • Magas magnézium tartalmának köszönhetően csökkenti a vérnyomást és jó hatással van az idegrendszerre is
  • A benne lévő magnézium a csontok, a fogak és az íny egészségéről is gondoskodik
  • Jó hatással van az emésztőrendszerre
  • A kesudióban réz is található, amitől még a hajunk is teljesebb színű és szebb lehet

forrás: napidoktor.hu

a kuszkuszról?!

  • Sósan és édesen is egyaránt elkészíthető
  • Értékes antioxidáns vegyületeket és tápanyagokat tartalmaz
  • Segíti az egészséges szívműködést
  • Segíti csökkenteni a diabétesz kockázatát
  • Zsír- és cukormentes
  • Egy csésze tartalmazza a napi ajánlott szelén mennyiséget
  • Segítheti a fogyást, hiszen teltség érzetet ad, ezáltal csökkentve az éhségérzetet

Kép forrása

Ha szeretnél elsőként értesülni legújabb receptjeimről, konyhai tippjeimről iratkozz fel hírlevelemre!